dinsdag 10 december 2013

Breirol - patroontjes 1,2 en 3.

Met veel enthousiasme brei ik aan mijn breirol!
Ik had op het internet gelezen dat het ook wel een Broddellap genoemd wordt.
Het Durable katoen breit heerlijk en het schiet ook al lekker op.
Ik brei met pen 3.

Tot nu heb ik 52 cm gebreid.
Ik begin eerst maar simpel met de steken die ik zelf weet en vroeger op school geleerd heb...
50 steken opzetten en aan iedere kant 4 kantsteken.
Zo blijft je rol mooi recht en krult niet om.

8 naalden tricotsteek (= 1 naald r, 1 naald av.). Let op: de laatste 4 steken in ribbels breien.
volgende naald: *1 omslag, 2 st. samenbreien.* Tussen ** herh. tot het eind van de naald. Let op: de eerste en laatste 4 steken van deze naald ook in de patroonsteek van deze naald breien.
8 naalden tricotsteek
Zoals je op de foto ziet heb je een randje met gaatjes. Als je dat omvouwt krijg je een mooi randje, de muizentandjes. Het definitieve omvouwen en zomen doe ik zelf pas op het laatst, als de breirol af is.


Bij het blokpatroon wisselen blokken rechte en averechte steken elkaar af.
Ik heb 6 steken recht en 6 steken averechts gedaan en dan na 6 toeren verspringen.
Vergeet aan beide kanten de 4 kantsteken niet!

Tussen de patroontjes door brei ik steeds een tussenstukje als afscheiding.
4 toeren Tricotsteek (= 1 naald r, 1 naald av.).
volgende naald: *1 omslag, 2 st. samenbreien.* Tussen ** herh. tot het eind van de naald. Let op: de eerste en laatste 4 steken van deze naald ook in de patroonsteek van deze naald breien.
Teruggaande toer alle steken averecht (ook de omslagen)
4 toeren Ribbelsteek
4 toeren Tricotseek
En dan weer de Muizentandjes.
4 toeren Tricotsteek.
Als ik het allemaal op schrijf lijkt het veel maar het valt mee...
Ik had heel veel opstartproblemen en had het al tig keer uitgehaald omdat die muizentandjes niet lukte maar nu heb ik het door!
De volgende keer laat ik jullie de andere patroontjes met foto's zien.


22 opmerkingen:

  1. ziet er geweldig uit ingrid ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet slecht dat je het zo opschrijft. Kan je later terug zien hoe je het hebt gemaakt. Ik vind hem alvast mooi.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi, Ingrid!
    Het blijft prachtig om te zien en ik ben benieuwd hoe je verder gaat...

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie breirol in een mooie kleur. Leuk al die verschillende steken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heel mooi uit ! Wel even wat anders dan haken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi ingrid, breien heb ik nooit geleerd, maar ik denk dat als je de basis weet zal meevallen, wil graag de amigurumi techniek leren om knuffel beestjes te maken, maar de patronen zijn niet zo duidelijk we zien wel weer...fijne dag..liefs soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful work Ingrid!....Thank you too for calling by my blog today and your kind comments,
    Happy Wednesday!
    Susan x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er mooi uit, al die verschillende steken. Zelf kan ik niet breien, wie weet leer ik het ooit eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda,

      Het is niet zo moeilijk om te leren hoor.
      Gewoon op You Tube kijken en meedoen :-)

      Groetjes Ingrid.

      Verwijderen
  9. Ziet er mooi uit.
    Fijne dag.

    Groetjes van Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil deze breirol ook graag maken, 'k kan wel breien en heb hem al opgezet. Dus als het goed is brei ik hem mee.
    grtjs Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Riet,

      Wat gezellig dat je hem met me mee gaat breien!
      Ik ben heel benieuwd...
      Veel succes en groetjes van Ingrid.

      Verwijderen
  11. thanks for the amazing article. tech blog

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!
En natuurlijk tot gauw!
Groetjes Ingrid.